• 27 تیر 1403

برگزاری جلسه کمیته نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با محوریت پویش غربالگری فشارخون و دیابت

  • تاریخ انتشار : 1402/09/04 - 12:10
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 165
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری جلسه کمیته نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با محوریت پویش غربالگری فشارخون و دیابت

جلسه کمیته نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با حضور رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران و رئیس دبیرخانه نوسازی خدمات بهداشت همگانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، جلسه کمیته نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با محوریت پویش غربالگری فشارخون و دیابت روز چهارشنبه 1 آذر 1402 با حضور دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر عباس وثوق، رئیس دبیرخانه نوسازی خدمات بهداشت همگانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر احد گوارا، معاون این مرکز و اعضای کمیته در دفتر مدیریت برگزار شد.
در ابتدای جلسه زهرا مرتضوی، در خصوص اقدامات کمیته نظام خدمات جامع و همگانی سلامت (نجات) و مصوبات جلسه قبل مطالبی را بیان و دکتر مریم ملکی گزارشی از روند اجرای پویش غربالگری فشارخون و دیابت ارائه کرد و گفت: این پویش برای افراد بالای 18 سال و جمعیت ایرانی اجرا می‌شود که جمعیت هدف ما بر این اساس 750 هزار نفر را شامل می‌شود که باید روزانه حدود 8 تا 10 هزار نفر را غربالگری کنیم.
وی در ادامه افزود: ماداران باردار نیز شامل این طرح می‌شود که جمعیت هدف این گروه 660 زن باردار در جنوب تهران است و به اقدامات انجام‌شده که شامل اطلاع‌رسانی، تأمین تجهیزات و ملزومات، برنامه اجرایی و تقسیم واحدهای ستادی برای پایش و ارزیابی تلفنی روزانه از مراکز خدمات جامع سلامت، نشست اعضاء کمیته به‌صورت هفتگی برای رفع موانع و چالش‌ها اشاره کرد.
در ادامه دکتر سلمانی بر همکاری صددرصدی برای اجرای پویش غربالگری فشارخون و دیابت تأکید کرد و گفت: همه واحدها باید همکاری لازم را برای اجرای این پویش ملی داشته باشند و هماهنگ‌کنندگان مناطق که بازوی مدیریتی ما در مناطق هستند لازم است از تمامی پتانسیل‌های مناطق برای اجرای این پویش استفاده کنند و پیشرفت این پویش به‌صورت هفتگی در کمیته نجات مطرح خواهد شد و برای رفع چالش‌ها برنامه‌ریزی شود.
وی در ادامه افزود: اجرای این پویش فرصت بسیار خوبی است که یک‌بار دیگر جمعیت میان‌سال مورد ارزیابی قرار گیرند و جمعیتی که تابه‌حال به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌ها نیامده‌اند بدین ترتیب شناسایی و ثبت سامانه سیب شوند.
در ادامه دکتر وثوق به تبدیل‌شدن این پویش به‌ یک کنش پایدار اشاره کرد و گفت: ایجاد اتاق کنترل عملیات برای بررسی روزانه وضعیت غربالگری در این پویش لازم است تا تغییرات را روزانه رصد و موانع را برطرف کنیم و بر کیفیت اجرای این پویش تأکید کرد.
دکتر وثوق در ادامه به همکاری بخش خصوص اشاره کرد و گفت: در اجرای این پویش می‌بایست از ظرفیت شورای پیام‌گزاران مناطق و خانه‌های مشارکت مردم در سلامت و توسعه استفاده کرد.
در ادامه هماهنگ‌کنندگان مناطق برنامه‌ها و اقدامات اجراشده در مناطق را ارائه کردند.
در ادامه جلسه مرتضوی برنامه اقدام اجتماعی شدن منطقه 17 تهران را تحقیق و توسعه برنامه سراج اعلام کرد و به 15 بازدید از وزارت کشور و وزارت بهداشت و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف از برنامه خدمات یکپارچه سلامت روانی اجتماعی ایرانیان در مرکز میثم و مهرگان تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران در سال 1402 اشاره کرد و افزود: اجرای طرح این برنامه به دستور دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در جشنواره دستاوردهای بهداشت با حضور رئیس‌جمهور و ابلاغ توسعه برنامه سراج در کشور توسط ایشان و ایجاد 79 سراج دیگر در فاز اول در دستور کار دفتر سلامت روان وزارت بهداشت قرار گرفت که مرکز بهداشت جنوب تهران به ترتیب الویت مناطق 11، 16 و 19 را وارد این برنامه خواهد کرد.
وی به برنامه‌های دیگر در حال اجرا در منطقه 17 که شامل راه‌اندازی مرکز توان‌بخشی با همکاری دانشکده توان‌بخشی دانشگاه تهران در مرکز میثم اشاره کرد و گفت: این برنامه در چهار حوزه فیزیوتراپی، شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی و کاردرمانی در ارزیابی، درمان و آموزش مشغول به فعالیت است و برنامه دیگر در منطقه 17 را ایجاد برنامه بیمارستان‌های ارتقاء دهنده بهداشت (HPH) با همکاری و هماهنگی بیمارستان ضیائیان اعلام کرد.
در انتها دکتر وثوق، ایجاد بازاریابی و راه‌اندازی مرکز آموزش مهارت حرفه‌ای را پیشنهاد داد و مدل طراحی ائتلاف سلامت و طراحی مدل هیئت‌امنایی شدن مراکز توسط دانشجویان دکتری در منطقه 17 را ارائه کرد و چالش‌ها، امکانات و راهکارها و پیشنهادها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه مهندس طاهره آزمون، کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط و هماهنگ‌کننده منطقه 11، فرحناز ثابتی، رئیس امور اداری و هماهنگ‌کننده منطقه 10، فرشته حق‌شناس، کارشناس مسئول واحد گسترش شبکه و آمار و هماهنگ‌کننده منطقه 16، دکتر مریم ملکی، کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر و دکتر حورا عسگریان، کارشناس مسئول احد دارویی و هماهنگ‌کننده منطقه 19 حضور داشتند.
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 252190
کلمات کلیدی
نگار دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

تصاویر