• 26 تیر 1403

تأکید کارشناس مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران بر ازدواج سالم و پایدار و دوری از تجملات و سخت‌گیری‌های رایج

  • تاریخ انتشار : 1403/02/24 - 09:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 76
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تأکید کارشناس مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران بر ازدواج سالم و پایدار و دوری از تجملات و سخت‌گیری‌های رایج

دکتر زهرا طالبی، مرکز بهداشت جنوب تهران در روز سوم هفته ملی جمعیت (مدیران و جوانی جمعیت) به ازدواج سالم و پایدار، آسان برگزار کردن آن و دوری از تجملات و سخت‌گیری‌های رایج اشاره کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر زهرا طالبی، کارشناس مسئول این مرکز گفت: جمعیت ایران در سال1402 تنها 71/0 درصد رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ رشد جمعیت ایران تنها 4 دهم درصد در سال باشد و بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از 1/2  در سال1395  باروند کاهشی شروع  و به  66/1  در سال1401در کشور رسیده است و خوشبختانه متوقف‌شده است. بر اساس برنامه هفتم کشور، نرخ جانشینی عدد2.۵ است و باید در ۵ سال آینده و قبل از اینکه پنجره جمعیتی بسته شود، به این عدد برسیم
وی در ادامه افزود: فرهنگ‌سازی مهم‌ترین کاری است که همه دستگاه‌ها و مدیران آن، باید باهم در راستای افزایش فرزند آوری انجام دهند و تلاش به سزایی انجام شود تا ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهایی که در ارتباط با ازدواج، تشکیل خانواده و  فرزند آوری  در جامعه وجود دارد را همسو با اهداف برنامه جوانی جمعیت تغییر دهند. 
دکتر طالبی در ادامه گفت: متأسفانه  در کشور شاهد کاهش ثبت ازدواج هستیم و تأخیر در ازدواج و یا تجرد قطعی ازجمله مسائل مهم جامعه است که به‌رغم آسیب‌های زیاد و جبران‌ناپذیری که دارد خود زمینه‌ساز معضلات متعددی ازجمله کاهش نرخ موالید شده است و رسیدن به نرخ باروری بیش از سطح جانشینی نسلی، مهم‌ترین شاخص راهبردی برای رشد جمعیت جوان و پویا شناخته‌شده است. 
وی در ادامه به 10 عامل کلیدی «ازدواج نکردن»، «دیر ازدواج کردن»، «تأخیر درباز ازدواج»، «تمایل نداشتن به فرزند آوری در سطح جانشینی»، «طلاق»، «سقط‌جنین»، «ناباروری»، «الگوی بارداری سلامت»، «مرگ‌ومیرهای زودرس» و «مهاجرت» اشاره کرد و گفت: ازدواج سالم و پایدار، آسان برگزار کردن آن و دوری از تجملات و سخت‌گیری‌های رایج مهم‌ترین مسئله در زمینه ازدواج سالم و پایدار است.
کارشناس مسئول این مرکز به آثار روان‌شناختی داشتن فرزند که شامل عشق به زندگی و تداوم خانواده، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن، لذت پدر و مادر شدن و پویایی خانواده و افزایش شادی والدین، احساس مفید بودن و استفاده بیشتر از قدرت تعقل، اجتماعی شدن و تمایل به یادگیری و رشد و تعالی شخصیت والدین اشاره کرد و بر فرزند آوری که یک جنبه کلیدی اجتماعی شدن برای بیشتر مردم در هر فرهنگی است تأکید کرد.
وی در پایان گفت: ما در مرکز بهداشت جنوب تهران شاهد اجرای برنامه جامع آموزش عمومی اصلاح سبک زندگی (طب ایرانی) و فرهنگ‌سازی فرزند آوری در قالب هادیان زندگی و نفس (پیشگیری از سقط) و استمرار آموزش‌های  هنگام ازدواج با جدیت خواهیم بود.

 

کلمات کلیدی
نگار دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی