• 26 تیر 1403

دکتر محمدرضا سلمانی: در اجرای پویش ملی دیابت و فشارخون بیش از 85 درصد جمعیت واجد شرایط تحت پوشش غربالگری شدند

  • تاریخ انتشار : 1402/10/11 - 08:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 201
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دکتر محمدرضا سلمانی: در اجرای پویش ملی دیابت و فشارخون بیش از 85 درصد جمعیت واجد شرایط تحت پوشش غربالگری شدند

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، نتیجه اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای پویش ملی دیابت و فشارخون را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در 5 منطقه تحت پوشش کارکنان این مرکز به‌صورت فعال غربالگری را اجرا کردند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر محمدرضا سلمانی ندوشن رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران در خصوص اقدامات انجام‌شده برای اجرای طرح پویش ملی دیابت و فشارخون به تشکیل کمیته بین بخشی با تمامی واحدهای ستادی برای هماهنگی فعالیت‌های تمامی کارکنان در اجرای این پویش خبر داد. 
وی بابیان اینکه در 28 مرکز خدمات جامع سلامت و56 پایگاه سلامت، طرح پویش ملی دیابت و فشارخون در حال اجرا است که تمامی واحدهای ستادی در اجرای این طرح همکاری دارند.
دکتر سلمانی گفت:  در اجرای این طرح کارشناسان ستادی به‌منظور همکاری و پیگیری غربالگری دیابت  و فشارخون برای مراجعان و جمعیت تحت پوشش هرروز در مراکز تحت پوشش حضور دارند و علاوه بر آن هر واحد ستادی به‌صورت مستقل اجرای این طرح را پیگیری می‌کند.
وی در ادامه به اجرای این طرح به تفکیک در واحدهای ستادی گفت:
کارشناسان واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در پویش فشارخون و دیابت در میدان ابوذر، کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌های منطقه 17، در آستان مقدس امامزاده حسن، مراکز کاهش آسیب اعتیاد بهروزان، روش صحیح و رهجویان، مراکز متادون تراپی ابن‌سینا، زمزم و شوش، بهزیستی اردوخانی، مددسرای  مهر در منطقه 19 ، مددسرای  بهاران منطقه 11 و مدد سرای منطقه 11 میز خدمت را برپا کردند و غربالگری فشارخون و دیابت را انجام دادند.
واحد دارویی مرکز بهداشت جنوب تهران هماهنگی برای حضور یک مراقب در بیمارستان امام خمینی(ره) و استقرار یک تیم در مترو تئاتر شهر واحد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در پویش ملی قند و فشارخون به چاپ 460 پوستر ، 54 عدد بنر ،9000 پفلت و 300  عدد تراکت و طراحی بنرطرح برای شهرداریها به‌منظور اطلاع‌رسانی در میادین سطح شهر پرداخت و 
کارگاه اطلاع‌رسانی با سازمان‌ها، شهرداریها، بیمارستان‌ها،آموزش پرورش‌ها و دانشگاه‌های تحت پوشش را برگزار کرد.
همچنین واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس این مرکز در ابتدا جلسات کمیته با پنج منطقه آموزش‌وپرورش 10،11،16،17و 19 را برگزار و میز خدمت در تعداد زیادی از مدارس تحت پوشش و دانشگاه‌های شهید باهنر، شهید بهشتی، شاهد، علوم قضایی برپا کرد.
در اجرای این پویش کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت جنوب تهران در پایگاه‌های بسیج، مساجد، سراهای محله ،کلانتری‌ها واحدهای آتش‌نشانی، بانک‌ها، تأمین اجتماعی ،پست مرکزی ،بنیاد شهید ،داروخانه‌های شبانه‌روزی 13 آبان و ایثار،اتوبوس‌رانی ،تاکسیرانی ریا،کشتیرانی، متروهای شادمان ،شریعتی،علی‌آباد ،هلال‌احمر،راه‌آهن،رستوران‌ها وکترینگ منطقه 11، دانشگاه پیراپزشکی، علوم قضایی، مذاهب،علمی کاربردی، و خوابگاه کوی دانشگاه تهران حضور فعال داشتند و در این واحدها غربالگری فشارخون را انجام دادند.
همچنین کارشناسان این واحد غربالگری را در نماز جمعه ،حرم امام خمینی(ره) و بهشت‌زهرا (س)، تره‌بار مرکزی و تره‌بار محلات، هیئت مذهبی میدان ابوذر  در روز شهادت حضرت زهرا(س) و میدان انقلاب (تشییع پیکر شهدای گمنام) و مراکز کاهش آسیب و مرکز توانمندسازی مردان وابسته به جمعیت خیریه تولدی دوباره و مرکز خیریه آبشار عاطفه‌ها اجرا کردند.
کارشناسان واحد بهداشت حرفه‌ای با حضور در باربری‌های منطقه16، مترو انقلاب، فروشگاه هایپر صبا، نمایندگی خودرو در منطقه  16 ، مسافربری راه‌آهن، پمپ‌بنزین‌ها حضور فعال داشتند و کارشناسان و مراقبان سلامت واحد سلامت خانواده و جمعیت این مرکز برای اجرای بهتر پویش فشارخون و دیابت در سازمان بیمه تأمین اجتماعی شعبه7 کمیل و اداره مالیاتی شمال تهران و بانک آینده و ملت و شهرداری ناحیه 2 و3 منطقه ده و تره‌بار رودکی  و مجتمع فرهنگی ورزشی شهربانو باشگاه رویین‌تن و استخر نگین و سراهای محله هفت‌چنار غربالگری را انجام دادند.
کارشناسان واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت جنوب تهران در مجتمع تجاری صبا مال، سرای محله مخصوص، شرکت دخانیات،  اداره پست چهارراه لشگر غربالگری را انجام دادند.
واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر در پویش ملی فشارخون به هماهنگی با اداره نوین صنعت رجا بیمارستان امیرالمؤمنین، اداره فنی و حرفه‌ای منطقه 16، مددسرای منطقه ، بیمارستان فارابی ،کاشانی ، مفرح شهریار، انستیتو پاستور، واحد هاری بیمارستان بهارلو مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مرکز مشاوره سلامت زنان به‌منظور برپایی میز خدمت و اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون هماهنگی لازم را انجام و میزهای خدمتی را در این واحدها برپا کرد.
دکتر سلمانی در پایان روز یکشنبه 10 دی 1402 غربالگری فشارخون در مرکز بهداشت جنوب تهران را چهارصد و هفتادوشش هزار و سیصد و هفتاد نفر عنوان کرد و گفت: بیش از 85 درصد جمعیت تحت پوشش غربالگری شدند.
 
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 255403
کلمات کلیدی
نگار دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی