25 مهر 1403
logo

مرکز بهداشت و درمان جنوب

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1403/06/28 - 07:33
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

چگونه افسردگی را بشناسیم

در صورت داشتن این علائم به رولنپزشک یا روانشناس مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید.

 کلیات افسردگی
 
افسردگی قدمتی به‌اندازه تاریخ بشر دارد و کمتر کسی است که آن را احساس نکرده باشد. گاهی اوقات به دنبال اتفاق ناراحت‌کننده‌ای و گاهی نیز بدون هیچ دلیل خاصی ممکن است احساس غم و اندوه کنیم، دنیا تیره‌وتار شود و خود را تنها و بی‌کس احساس کنیم. ولی در اغلب اوقات این تجربه موقتی و زودگذر بوده و بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود و به حالت طبیعی خود بازمی‌گردیم؛ اما گاهی شدت این افکار و احساسات شدت می‌یابد، علائم دیگری هم به آن اضافه می‌شود و مدت‌زمان آن‌هم طولانی می‌شود. در این موارد با اختلال افسردگی سروکار داریم که نیاز به درمان تخصصی دارد؛ بنابراین، افسردگی متفاوت از نوسان‌های خلقی معمول است که غالباً واکنش طبیعی افراد به مشکلات و استرس‌های زندگی محسوب می‌شود و موقتی و زودگذر است. در چنین شرایطی فرد افسرده علائمی مانند غمگینی، از دست دادن علاقه و لذت، احساس گناه، کاهش عزت‌نفس و مشکل در خواب و خوراک را تجربه می‌کند و عملکرد ضعیفی در خانه، محل کار و یا تحصیل دارد. افسردگی به‌ویژه وقتی مزمن می‌شود و یا شدت آن متوسط تا شدید است یک مشکل جدی محسوب شده و در موارد شدید، می‌تواند منجر به خودکشی شود
علل افسردگی
افسردگی مانند سایر بیماری‌های روان‌شناختی یک علت واحد ندارد و حاصل تعامل عوامل مختلف ژنتیک، زیستی، اجتماعی و روان‌شناختی است. برای مثال تحقیقات نشان داده است احتمال بروز افسردگی در کسانی که در خانواده و اقوامشان سابقه افسردگی وجود دارد بیشتر است و این نشان می‌دهد که احتمالاً عوامل ژنتیک در بروز این اختلالات مؤثرند. علاوه براین، در افسردگی سطح برخی از مواد شیمیایی در مغز که به آنها انتقال دهنده های عصبی می گویند و کارشان انتقال پیام بین سلول های مختلف مغز است، کاهش می‌یابد. مهمترین این انتقال دهنده های عصبی که در بروز افسردگی نقش دارند، سروتونین و نوراپی نفرین هستند.
علاوه بر عوامل ژنتیک و بیولوژیک، عوامل اجتماعی و روان‌شناختی نیز از عوامل مؤثر در بروز افسردگی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از بیماران قبل از شروع افسردگی یک استرس شدید را تجربه می‌کنند که نقش عامل آشکارساز افسردگی را بازی می‌کند. این استرس‌ها می‌تواند شامل مانند مرگ یک فرد نزدیک، از دست دادن یک ارتباط مهم، از دست دادن شغل، شکست تحصیلی و ورشکستگی باشد. عوامل روان‌شناختی نیز شامل افکار منفی و غیرواقع‌بینانه در مورد خود، دیگران و آینده می‌شود که در بروز و تداوم افسردگی نقش دارند.
علائم همراه افسردگی چیست؟
افسردگی می‌تواند به‌صورت بیماری مستقل و به‌تنهایی در فرد بروز کند و یا با بیماری‌های جسمی و روانی دیگر همراه باشد. افسردگی در بیشتر مواقع با علائم اضطراب، نگرانی و استرس همراه است. افسردگی همچنین می‌تواند با علائم و نشانه‌های جسمی چون دردهای مختلف بدنی که باوجود همه بررسی‌ها علل جسمی برای آن‌ها پیدا نمی‌شود، مثل سردردهای عصبی، احساس کوفتگی و ... همراه شود. البته خود افسردگی می‌تواند بعضی بیماری‌های جسمی را که فرد به آن‌ها مبتلا است تشدید کند مانند آسم، دیابت، فشارخون و ... .
افسردگی با چه بیماری‌هایی اشتباه می‌شود؟
افسردگی با سایر بیماری‌های روان‌پزشکی و بعضی از بیماری‌های جسمی مانند بیماری غددی (تیروئید)، بیماری‌های قلبی- عروقی ( شباهت با علائم اضطرابی و خستگی و بی‌حالی)، بیماری‌های روماتیسمی ( به علت علائم خستگی و بی‌حالی و علائم جسمی چون دردهای عضلانی ) و بیماری‌های گوارشی ( تغییرات اشتها و وزن) قابل اشتباه می‌باشد.
درمان افسردگی
افسردگی ازجمله اختلالاتی است که برای آن درمان‌های مؤثری وجود دارد و معمولاً هر چه زودتر درمان شروع شود، اثربخشی آن‌هم بیشتر خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان درمان‌های افسردگی را به دوطبقه دارودرمانی و درمان‌های روان‌شناختی تقسیم کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیب این دو نوع درمان به‌ویژه برای افسردگی‌های متوسط و شدید، بهترین نتیجه را به همراه دارد.
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار,جلسات آموزشی,فرهنگ سواد و سلامت
  • کد خبر : 278035
کلمات کلیدی
نگار دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید