• 28 تیر 1403

برگزاری جلسه هماهنگی ادغام برنامه امنیت غذایی (باغ) و برنامه سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی (سامان) در مرکز بهداشت جنوب تهران

  • تاریخ انتشار : 1401/04/08 - 08:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 70
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری جلسه هماهنگی ادغام برنامه امنیت غذایی (باغ) و برنامه سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی (سامان) در مرکز بهداشت جنوب تهران

کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران از ادغام برنامه امنیت غذایی (باغ) و برنامه سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی (سامان) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد این مرکز گفت: روز شنبه 4 تیر 1401 جلسه‌ای با حضور دکتر عباس وثوق مقدم، مشاور معاون بهداشت دانشگاه، کارشناسان مسئول معاونت بهداشت دانشگاه و ستاد مرکز بهداشت جنوب تهران در مرکز سلامت روان جامعه نگر مهرگان برگزار شد.
در این جلسه کارشناس مسئول واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران به تشریح برنامه‌های طرح خدمات یکپارچه، جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان)، پرداخت و افزود: غربالگری اختلالات روانی و آموزش خانواده‌ها، مداخله به‌موقع برای درمان اختلالات روانی، توانمندسازی بیماران، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، حمایت‌های اجتماعی از افراد و همچنین ارتقاء سواد سلامت روانی اجتماعی و انگ‌زدایی برای جامعه ازجمله اهداف این طرح است.
وی در ادامه گفت: اجرای این طرح در سه بسته پایه، تخصصی و اقدام جامعه در حال اجرا است و دبیرخانه این طرح در فرمانداری مستقر است و مسئول اجرای طرح بسته اقدام جامعه و نظارت بر اجرای بسته‌های تخصصی و پایه است و بسته اقدام جامعه خود دارای 4 رکن است که شامل خانه مشارکت، کمیته رابطان سامان در ادارات همراه با تفاهم‌نامه، ترویج سبک زندگی سالم و انگ‌زدایی و ستاد خوداتکایی است.
مرتضوی در تشریح برنامه‌های ارکان طرح سامان نیز بیان کرد: در رابطه با رکن اول خانه مشارکت، وظیفه انتقال اطلاعات صحیح سلامت روانی، اجتماعی به مردم و جمع‌آوری مطالبات مردمی با همکاری 21 گروه مردمی است و در رکن دوم، نکته مهم ارتقای سواد سلامت روان جامعه است که با تولید محتوا توسط شبکه بهداشت و بهزیستی در قالب کمیته ترویج سبک زندگی و نشر در خانه مشارکت بین گروه‌های مردمی، روابط عمومی ادارات با محوریت روابط عمومی فرمانداری و تبلیغات شهری توسط شهرداری‌ها و سایر رسانه‌ها قابل حصول است.
وی به همکاری با روابط عمومی ادارات اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی منعقدشده و رابط هر اداره با نظارت بر این حوزه در صورت مشاهده فردی که دارای شرایط خاص مسائل روانشناسی است به‌صورت محرمانه با دبیرخانه فرمانداری موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 در ادامه دکتر عباس وثوق، بر ضرورت اجرای برنامه تأکید و هدف از برگزاری این جلسه را اجرای الگوی برنامه امنیت غذایی (باغ) به‌صورت ادغام یافته در بستر همکاری بین بخشی، مشارکت مردمی و هماهنگی درون بخشی الگوی سامان اعلام کرد.
وی در ادامه افزود: برنامه امنیت غذایی (باغ) با توجه به شرایط فعلی جامعه ازجمله تحریم‎ها، همه‌گیری کرونا، تورم اقتصادی، فقر و بیکاری و به دنبال آن به خطر افتادن امنیت غذایی خانوار جزو اولویت‌های برنامه‌های راهبردی نوسازی خدمات بهداشت همگانی قرارگرفته است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 214702
کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *