• 26 تیر 1403

غربالگری بیش از 3 هزار و 660 نوزاد در مرکز بهداشت جنوب تهران

  • تاریخ انتشار : 1402/12/09 - 08:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

غربالگری بیش از 3 هزار و 660 نوزاد در مرکز بهداشت جنوب تهران

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت جنوب تهراناز غربالگری بیش از 3 هزار و 660 نوزاد خبر داد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، فریبا مشتاقیان، کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های این مرکز گفت: بیماری کم کاری تیرویید نوزادان بسیار جـدی اسـت و عـدم تـشخیص بـه هنگام بیماری و یا شروع دیر هنگام درمان، عوارضی بسیار مهم و غیرقابل برگشت ایجاد میکند و این بیماری می توانـد باعـث عـوارض مهمـی هـم چون عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قـد و افـت تحـصیلی شـود.
وی در ادامه افزود: در بعـضی موارد، در این بیماران کم شنوایی نیز وجود دارد که به دلیل وجود نداشتن علایم مشخص بیماری در بدو تولد، غربـالگری نوزادان در سنین 3تا5 روز بعد از تولد اهمیت بسیار زیـادی دارد و فقـط با غربالگری، میتوان در زمان مناسب بیماری را تشخیص داده و با درمان به هنگام از بروز عوارض آن پیشگیری کرد.
مشتاقیان گفت: در همین راستا غربالگری ن3 هزار و 660 نوزاد توسط نمونه گیران مراکز خدمات جامع سلامت در فصل پاییز انجام شده است که از این تعدادهزار و 800 نوزاد دختر هزار و 860 نوزاد پسر مورد غربالگری تیرویید قرار گرفتند در این میان 13بیمار کم کاری تیرویید شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند.
وی در پایان افزود: شروع درمان به هنگام (قبل از 28 روزگی نـوزاد) از بـروز عقب ماندگی ذهنی در نوزاد مبتلا به بیماری کم کاری تیرویید جلـوگیری میکند.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 260951
کلمات کلیدی
نگار دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی