• 28 تیر 1403

فعالیت‌های گسترده واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در برنامه سلامت نوروزی 1401

  • تاریخ انتشار : 1401/01/17 - 12:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 115
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

فعالیت‌های گسترده واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در برنامه سلامت نوروزی 1401

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های واحد بهداشت محیط را اجرای برنامه سلامت نوروزی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، مهندس طاهره آزمون، کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: برنامه سلامت نوروزی 1401 از 25 اسفند 1400 تا دوشنبه 15 فروردین 1401 با تأکید بر پیشگیری از شیوع بیماری کووید 19 و او میکرون اجرا شد.
وی در ادامه به یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های واحد بهداشت محیط که اجرای برنامه سلامت نوروزی است اشاره کرد و افزود: این برنامه واحدهای بهداشت محیط سراسر کشور با بسیج تمامی امکانات و کارکنان فنی در ساعات اداری و غیر اداری و روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 20 شب با بهره‌گیری از تمامی امکانات و تجهیزات باهدف حفظ و ارتقاء سطح سلامت شهروندان و مسافران نوروزی است.
مهندس آزمون همچنین ارتقاء شاخص‌های بهداشتی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی به‌منظور پیشگیری از به خطر افتادن سلامتی یکایک هم‌وطنان در تمامی مناطق شهری، روستایی و حتی مناطق دوردست اجرا می‌شود که در مرکز بهداشت جنوب تهران بیش از 50 تن از کارشناس بهداشت محیط، در قالب 180 اکیپ نظارتی و بازرسی با بیش از 2000 ساعت حجم کاری، سلامت مناطق تحت پوشش را در این برنامه رصد کردند.
وی اهداف برنامه سلامت نوروزی، نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کروناویروس را عنوان کرد افزود: کارشناسان این واحد تا پایان طرح 20 روزه سلامت نوروزی موفق به بازدید بیش از 2 هزار و 822 مرکز حساس مرتبط با نوروز شدند که از این تعداد 547 مورد مربوط به اماکن عمومی ازجمله هتل‌ها و مهمان‌پذیران، آرایشگاه‌های زنانه، مردانه، پارک‌ها، محل‌های اسکان مسافران نوروزی ،  مساجد ، پمپ‌بنزین و جایگاه‌هایCNGهای داخل شهر ،مراکز بین‌راهی،پایانه‌های مسافربری درون و برون‌شهری و... بوده  است که فعالیت این دسته از صنوف در حفظ سلامتی مسافران نوروزی و همین‌طور شهروندان تأثیر مستقیم داشته است .
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران از بازدید 2045 مورد مرکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی حساس ازجمله رستوران ، چلوکبابی ، قنادی و آجیل‌فروشی، سفره‌خانه‌های سنتی و چایخانه‌ها ، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ مواد غذایی و... خبر داد و گفت: در پاره‌ای از موارد مشاهده‌شده که افرادی سودجو مبادرت به تولید و عرضه مواد غذایی تاریخ گذشته و غیرقابل‌مصرف می‌کردند که حدود 1162 کیلوگرم انواع مواد غذایی توقیف و یا معدوم و  تعداد 1056 موردسنجش پارامترهای مهم توسط دستگاه‌های سنجش پرتابل انجام شد.
وی در ادامه گفت: تهیه و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی، تهدید علیه سلامتی مصرف‌کنندگان ،بالأخص کودکان و سالمندان است و متخلفان باید پاسخگوی تخلف خود باشند و به همین منظور پرونده 47 تن از متخلفان به مراجع قضایی به‌منظور رسیدگی و پیگرد قانونی ارجاع داده شدند و تعداد 28 مرکز غذایی و 3 امکنه عمومی با هماهنگی‌های لازم پلمپ و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد و 932 مورد اخطار رفع نواقص بهداشتی صادرشده است.

به‌موازات این فعالیت‌ها و عملکردهای نظارتی یکی از عمده‌ترین وظایف واحد بهداشت محیط نظارت بر وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی است که مهندسان بهداشت محیط اقدام به نمونه‌برداری 103مورد از آب شرب در مناطق تحت پوشش و 5 مورد نمونه‌برداری از آب استخرهای شنا و بازرسی از 8 سامانه تأمین آب آشامیدنی و اعلام نواقص بهداشتی و مخاطرات احتمالی به سازمان‌های متولی تأمین آب بوده است و همچنین با انجام 591 موردسنجش کلر باقیمانده از سلامت آب در زمان اجرای طرح نوروزی اطمینان حاصل کردند.
وی در ادامه گزارش فعالیت‌های این واحد را رسیدگی به  شکایت واصله از سامانه مدیریت ارتباطات مردمی 190 در تعطیلات نوروزی175 مورد گزارشات مردمی در خصوص عدم رعایت موازین بهداشتی را پاسخگو بودند و استقرار یک نیروی بهداشت محیط در پایانه مسافربری جنوب تهران و یک نیرو در ایستگاه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اتوبوس‌ها،قطارها،غرفه مواد غذایی مستقر بوده است و وضعیت آب و مواد غذایی به‌صورت مستمر مورد پایش و کنترل قرار می‌دادند و انجام گشت‌های مشترک با سازمان‌های بین بخشی ازجمله تعزیرات حکومتی،اتاق اصناف،اداره دامپزشکی نیز در این بازه‌ی زمانی انجام و نزدیک به 40 مورد بازدید مشترک صورت گرفته است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 210464
کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *