• 29 تیر 1403

معاون بهداشت دانشگاه: به برندسازی شعار «بهداشت تهران به‌سلامت ایران می‌اندیشد» نزدیک شده‌ایم

  • تاریخ انتشار : 1400/03/26 - 18:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 304
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

معاون بهداشت دانشگاه: به برندسازی شعار «بهداشت تهران به‌سلامت ایران می‌اندیشد» نزدیک شده‌ایم

دکتر علیرضا دلاوری، حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را یک مجموعه دانشگاهی دانست که جدا از سلامت کل کشور نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر دلاوری، در مصاحبه با روابط عمومی مرکز بهداشت جنوب تهران با بیان اینکه حوزه بهداشت یک مجموعه دانشگاهی است و جدا از سلامت کل کشور نیست گفت: حداقل بیماری کرونا این را اثبات کرد و با بحث تعیین گروه های اجتماعی سلامت این موضوع کاملاً تسری پیدا می‌کند. برای مثال در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی تهران پایگاه مراقبت بهداشت مرزی دارد، اگر ارائه خدمات بهداشتی برای مردم در این پایگاه به‌درستی انجام نشود ممکن است هر اتفاقی در سطح کشور پیش بیاید. تصور کنید مسافر آلوده به ویروس کرونا که مراجعه می‌کند ساکن یکی از استان‌های کشور باشد که عملاً می‌تواند مخاطرات سلامتی را در آن استان ایجاد کند.
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه افزود: با همکاران حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با برند آفرینی می توانیم به شعار بهداشت تهران به‌سلامت ایران می‌اندیشد نزدیک‌تر شویم. این بدان معنی است که در ساختارها و نوع کاری که انجام می‌دهیم نوآوری‌هایی کنیم تا برای کل کشور الگو شود.
وی در ادامه به فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام‌شده است اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرفیت برند شدن جهانی را نیز دارد. برای مثال دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه و شمال آفریقا می‌درخشد. اساتیدی صاحب‌نظر در سطح جهانی دارد و زمانی که ما یک چنین پتانسیل و سیستم کارشناسی قوی داریم می‌توانیم به جایگاه برند شدن جهانی نزدیک‌تر شویم.
دکتر دلاوری در ادامه گفت: این الگو شدن با پیگیری و پیاده‌سازی این شعار به دست می‌آید و می‌توانیم برای سایر دانشگاه‌های سراسر کشور و منطقه، الهام‌بخش باشیم. به همین منظور در ساختار معاونت بهداشت که دارای گروه‌ها و ادارات مختلف مانند ساختار وزارت بهداشت است، تغییراتی ایجاد کردیم. برای اینکه زمانی که در صف کار می‌کنیم یا زمانی که در ستاد کار می‌کنیم این‌ها می‌بایست متفاوت باشد. صف یکسری از عملیاتی را باید انجام دهد که در ستاد دیده نشده است. ازنظر من ستاد معاونت بهداشت بیشتر باید برنامه‌ریزی و پیگیری را انجام دهد و مرکز تحقیق و توسعه این معاونت با پیگیری، توسعه و بررسی برنامه‌های جدید، عملیات نو را تعریف کند.
وی در ادامه به تشکیل دبیرخانه نخبه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1399 برای ادغام علم و عمل و کمک به تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد کاربردی در راستای اجرای به‌موقع سیاست‌ها و برنامه‌های بالادستی و دستیابی به چشم‌انداز توسعه دانشگاه و کشور اشاره کرد و افزود: دبیرخانه نخبه، به معنی نوسازی خدمات بهداشت همگانی است که در این دبیرخانه پست‌های کارشناسی برای دانش‌آموختگان رشته‌های مدیریت نظام سلامت همچون پزشکی اجتماعی، اپیدمیولوژی، اقتصاد سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و ابتکاراتی برای افزایش مشارکت اساتید، دستیاران و دانشجویان علاقه‌مند به بهداشت پیش‌بینی‌شده است. کارگروه‌های مدیریت بحران، خیرین، نظام یکپارچه مراقبت بهداشت، کمیته دیده بانی بهداشت، کمیته دانشجویی معاونت، مراکز تحقیقاتی همکار و ... تعریف‌شده است. این بدین معنی است که ما جایگاهی در حوزه مدیریت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران داریم که وظیفه پژوهش و توسعه برای آینده بهتر را بر عهده بگیرد و پس از مطالعه، تحقیق و هم‌اندیشی به گروه‌های تخصصی موجود نظر و مشورت دهد. این همکاری منتج به ارتقای برنامه‌های موجود یا ایجاد برنامه‌های جدید می‌شود.
چارت تشکیلاتی دبیرخانه نخبه را مصوب کردیم و امیدوارم برنامه نخبه که باهدف افزایش عادلانه پوشش همگانی سلامت در نود و ششمین نشست دوره پنجم هیئت‌رئیسه دانشگاه در ۲۳ اردیبهشت سال99 به تصویب رسید گسترش پیدا کند و در تمام معاونت بهداشت سایر دانشگاه‌های کشور اجرا شود.
معاون بهداشت دانشگاه در برنامه نخبه به کارگروه نظام یکپارچه مراقبت اشاره کرد و گفت: با این کارگروه از پراکندگی‌های متعددی که در حوزه‌ها، گروه‌ها و ادارات مختلف است و هرکدام نظام مراقبت خاص خودشان رادارند جلوگیری می‌شود و بر اساس پنل مدیریتی که دارد ما می‌توانیم فکر و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم. اجرای برنامه نخبه در دبیرخانه نوسازی خدمات بهداشت همگانی شکل می‌گیرد و یک‌راه استاتیک نیست، به این معنی که اگر ساختاری شکل گرفت همان‌گونه باقی بماند، این ساختار پویا است و در صورت نیاز، ما می‌توانیم این ساختار را تغییر و استفاده‌های مدیریتی انجام دهیم.
وی بر رشد و گسترش دبیرخانه نخبه در دانشگاه اشاره کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک یک مرکز تحقیق و توسعه مناسب خواهیم داشت تا با شبکه مراکز تحقیقات همکار فضایی مناسب برای مطالعات و مشاوره‌های سلامت برای افراد صاحب‌نظر از دانشگاه یا جاهای مختلف ایجاد کنیم.
دکتر دلاوری بر ضرورت نوآوری در افزایش پوشش ارائه خدمت و تقویت کارکردهای نظام سلامت شهرستان با تبدیل شبکه بهداشت و درمان به شبکه جامع و همگانی سلامت تأکید کرد و افزود: در این برنامه ما ارائه خدمت را گسترده‌تر می‌بینیم و بخش خیریه و خصوصی را به جد در تدارک خدمات سلامت شراکت می‌دهیم و آن‌ها را شریک خودمان می‌دانیم. در این برنامه سایر بخش‌های دولتی، عمومی-غیردولتی همچون تأمین اجتماعی و شهرداری و ... را داخل نظام سلامت می‌بینیم و دستیابی به پوشش همگانی سلامت خدمت را با کمک آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم. بستر نرم‌افزاری و سامانه‌هایی را تشکیل می‌دهیم تا بتوانیم همراهی بخش خصوصی را مهیا و آسان کنیم. در برنامه، شناسنامه و کارنامه واحدهای خدمات سلامت (شوکت)، نظارت بر بخش خصوصی را به جدیت انجام می‌دهیم و واحدهای برگزیده را به مردم معرفی می‌کنیم. شبکه‌های بهداشت و درمان ری و اسلام‌شهر و مرکز بهداشت جنوب تهران به ابتکار مدد (مطب، درمانگاه و دفتر کار همکار بهداشت) در سیاست علمی-اجرایی شراکت عمومی-خصوصی بهداشت پیوسته‌اند و این باعث شده ما به‌راحتی در مدت یک سال باوجود کرونا پوشش مادران باردار را از حدود 33 درصد به 70 درصد، با کمک ماماها، پزشکان عمومی و متخصصان زنان و زایمان همکار، ارتقا دادیم. تقریباً بیش از دو برابر شده است و این تغییر نگرش نظام شبکه به‌نظام سلامت در موضوعات مختلف مانند کنترل دیابت و فشارخون و ... دنبال می‌شود. 
وی در حوزه بهداشت به بحث تعیین گروه های اجتماعی سلامت اشاره کرد و گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توانست برنامه سامان (خدمات سلامت روان و مراقبت‌های اجتماعی ایرانیان) را با همکاری وزارت بهداشت و وزارت کشور انجام دهد. همکار اصلی ما استانداری و فرمانداری‌ها هستند و عملاً ما آن را به فرماندار واگذار کردیم؛ یعنی ما اعتقادداریم که سلامت یک مقوله اجتماعی است و خیلی از عوامل اجتماعی در بحث بهداشت روان و سلامت جسمی مؤثر است. پس از تغییر نگاه به این نتیجه رسیدیم که فقط به ارائه خدمت مراقبت‌های اولیه سلامت نپردازیم و یک‌قدم عقب‌تر آمدیم و به ریشه‌های اجتماعی سلامت نگاه کردیم.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: در اجرای برنامه سامان، فرماندار یک شهرستان به‌عنوان رئیس اجرایی آن انتخاب شد و سپس توانستیم از آموزش‌وپرورش، بهزیستی، هلال‌احمر، شهرداری و نیروهای مردمی برای ایفای نقش دعوت کنیم و رویکرد عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را ارتقا دهیم. دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنان در اجرای این طرح سامان در کشور پیشرو است. همکاری در برنامه سامان، سبب شد که در دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستیم به‌تنهایی به‌اندازه مجموع سایر دانشگاه‌های همکار طرح پوشش داشته باشیم و به‌زودی آن را در 3 میلیون و یک‌صد هزار نفر جمعیت تحت پوشش خود کامل خواهیم کرد.
وی در ادامه به اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت اشاره کرد و افزود: مشارکت مردمی یک برنامه بسیار خوب است که در این برنامه هر خانه با یک سفیر سلامت به یک پایگاه سلامت تبدیل می‌شود. شبکه هوشمند آموزش بهداشت (شهاب) برای آموزش سفیران سلامت از طریق فضای مجازی و زیرساخت‌های انجام‌شده در دانشگاه مهیا شده است. در اجرای این برنامه هم توانستیم 15 درصد از میانگین کشوری بالاتر باشیم و حدود 68 درصد سفیران سلامت مورد انتظار برنامه را در سطح سه شبکه تحت پوشش دانشگاه پیگیری کنیم.
به عبارتی ما بر اساس اصول مراقبت‌های اولیه بهداشت شامل عدالت، فناوری مناسب، همکاری بین بخشی و مشارکت مردم و نگاهی نو به فرصت‌های ایجادشده در دوره همه‌گیری کرونا، در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستیم در اجرای بسیاری از برنامه‌ها نوآوری کنیم و در تمام کشور پیشرو باشیم و می‌توانیم در هدایت و اجرای این برنامه‌ها برای تمامی کشور الگو باشیم و به شعار بهداشت تهران به‌سلامت ایران می‌اندیشد دست‌یابیم.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 187569
کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *