• 30 تیر 1403

اکرم محسنی: مامایی، حرفه‌ای است بین اشک و لبخند

  • تاریخ انتشار : 1400/02/16 - 09:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 232
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

روز جهانی ماما

اکرم محسنی: مامایی، حرفه‌ای است بین اشک و لبخند

در آستانه روز جهانی ماما (15 اردیبهشت) با اکرم محسنی، کارشناس مادران مرکز بهداشت جنوب تهران گفتگو کردیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، اکرم محسنی، کارشناس مادران این مرکز به شعار سازمان بهداشت جهانی با عنوان شعار بهبود شاخص‌ها با: سرمایه‌گذاری بر روی ماماها باشیم سال 2021 اشاره کرد و گفت: در این شعار بر اهمیت خدمات باارزش مامایی در حفظ و ارتقای سلامت خانواده، زنان، مادران باردار و نوزادان تأکید شده است.
وی در ادامه در مصاحبه با روابط عمومی مرکز بهداشت جنوب تهران به سؤالات زیر پاسخ داد.

چطور وارد حرفه مامایی شدید؟
من از کودکی به رشته پزشکی علاقه زیادی داشتم و آن را شغلی مقدس می‌دانستم که هم در دنیا مورداحترام است و هم در آخرت اجر بالایی نصیب انسان می‌شود، در زمان انتخاب رشته کنکور بلافاصله بعد از پزشکی رشته مامایی را انتخاب کردم که خوشبختانه قبول شدم.

تا حالا پشیمان شدید که در این رشته تحصیل کردید؟
نه هیچ‌وقت پشیمان نشدم و در زمان تحصیل در دانشگاه روزبه‌روز علاقه‌ام بیشتر شد.
در مورد اهمیت و سختی کار مامایی مطلبی قطعاً به دلیل اینکه رشته مامایی با سلامت زنان جامعه و مادران عزیز که محوریت خانواده را به عهده‌دارند گره‌خورده است از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است و به دلیل اینکه خطا در این شغل می‌تواند جان دو نفر را به خطر بی اندازد، سختی‌ها و مسئولیت زیادی دارد.
به نظرم سخت‌ترین قسمت کار مامایی شب‌کاری در اتاق زایمان باوجود آن‌همه هیاهو در دل شب و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی است ولی شیرین‌ترین قسمت کار مامایی هم وقتی است که یک نوزاد را سالم به دنیا آورده و به چهره معصومش نگاه می‌کنی، حقیقت مامایی حرفه‌ای بین اشک و لبخند است.

تجربه کرونای خود را در این‌یک سال و اندی بگویید؟

در این مدت تجربیات تازه و غریبی را دیدم، در ابتدا ما یک مرگ مادر به دلیل علائم شبه آنفولانزا و سرماخوردگی داشتیم که ناباورانه با علامت تنگی نفس در عرض چند روز باوجود مراجعه مکرر به بیمارستان و کلینیک فوت کرد، در آن زمان هنوز کسی از شیوع کرونا در ایران صحبت نمی‌کرد.
سخت‌ترین قسمت کار ایام عید سال 99 بود، مطب‌ها کلینیک‌ها و... تعطیل بودند ولی مادران باردار و مشکلات آن‌ها پابرجا بودند و به دلیل ترس از آلودگی بیمارستان‌ها به ویروس کرونا نمی‌توانستیم به‌راحتی مادران را به بیمارستان ارجاع بدهیم، من باید از طریق واتس آپ یا تماس تلفنی و غیرحضوری علائم مادر را ارزیابی کرده و تشخیص می‌دادم که مادر ارجاع به بیمارستان بشود یا نه؟ قطعاً پرمسئولیت و استرس‌زا بود ولی کم‌کم یاد گرفتم چگونه اوضاع را مدیریت کنم.

در بحران کووید 19 چه اقداماتی را انجام دادید؟
در این مدت همگام با بقیه کادر بهداشت و درمان وظیفه نظارت و پیگیری اقدامات مهار پاندمی را طبق مصوبات وزارتخانه انجام داده و علاوه بر آن به کمک ماماها و مراقبین سلامت عزیز با تشکیل گروه‌های مجازی و تماس تلفنی به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی مادران باردار را تحت نظر گرفته و در صورت لزوم هماهنگی جهت ویزیت متخصص یا بستری در بیمارستان را انجام می‌دهیم. من همیشه به ماماها میگویم مادران را کف دستتان نگه‌دارید و الحق و والانصاف همگی این کار را باجان و دل انجام می‌دهند.

تجربه خیلی خوب خود را در سال‌های خدمت بگویید؟
قطعاً در این 25 سال خدمت تجربه‌های خوب و تلخ زیادی دارم، تجربه‌های خوب من مال وقتی است که باعث نجات جان مادری شده‌ام به‌طور مثال:
پس از گرفتن تست پاپ اسمیر از یک مادر تبعه افغانستان متوجه شدم که جواب آزمایش مشکل دارد و باید بررسی‌های بیشتر برای جلوگیری از ایجاد یا پیشرفت سرطان سرویکس انجام شود ولی مادر افغان باوجوداینکه مادر چند فرزند بود به دلیل مشکلات مالی توان ادامه مراحل درمان را نداشت و احتمال پیشرفت بیماری و مرگ وجود داشت.
به یاد می‌آورم دختر یک‌ساله‌ام را بغل کرده و همراه مادر به بیمارستان ضیاییان پیش خانم دکتر محمدی رفتم، خانم دکتر پس از ارزیابی‌های بیشتر دستور هیسترکتومی دادند و من با گرو گذاشتن شناسنامه‌ام در بیمارستان پذیرش مادر را برای عمل گرفته و با رضایت همسرش او را بستری کرده و عمل هیسترکتومی به‌سلامتی انجام شد. پس از عمل خانم دکتر محمدی که پیگیری‌های مرا دید حق‌الزحمه خود را نگرفت و بیمارستان هم تخفیف داد و پس از تسویه‌حساب بیمارستان شناسنامه‌ام را گرفتم. خیلی خوشحالم که آن مادر به‌سلامتی به آغوش فرزندانش برگشت.

تجربه‌های تلخ خودتان را در این سال‌ها بنویسید؟
تجربه‌های تلخ من مربوط به زمانی است که علیرغم همه تلاش‌ها یا به دلیل قصور پزشکی مرگ مادری اتفاق می‌افتد به‌طور مثال:
مادر بارداری که سابقه سزارین داشت به دلیل چسبندگی جفت دستور بستری و انجام سزارین توسط پزشک داده‌شده و حتی لباس اتاق عمل هم تنش کرده بودند ولی به دلیل مشکلات مالی با رضایت شخصی ترخیص شد تا چند روز دیگر که همسرش قرار بود پولی از محل کارش دریافت کند سزارین شود.
اما متأسفانه 3 روز بعد مادر و جنین به دلیل پارگی رحم و خونریزی فوت کردند و 2 فرزند دیگر او از نعمت مادر محروم شدند.
اما خوشبختانه دریکی دو سال اخیر با هماهنگی‌هایی که با بخش درمان صورت گرفته به‌صورت موردی با مهر مددجو هزینه درمان بیمارستان این‌جور مادرها رایگان می‌شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 178081
نگار  دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *