• 27 تیر 1403

پیام رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران به مناسبت روز جهانی تیروئید

  • تاریخ انتشار : 1402/03/03 - 09:59
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 84
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

پیام رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران به مناسبت روز جهانی تیروئید

دکتر محمدرضا سلمانی در آستانه روز جهانی تیروئید بر اهمیت تشخیص به‌موقع این بیماری تأکید کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر سلمانی، رئیس این مرکز با ارسال پیامی به مناسبت هفته جهانی تیروئید، بر اهمیت تشخیص به‌موقع این بیماری تأکید کرد و گفت: کم‌کاری مادرزادی تیروئید، براثر کمبود هورمون‌های تیروئید در بدو تولد یا پس‌ازآن دیده می‌شود.
در این بیماری سطح هورمون «تیروکسین» کمتر از میزان طبیعی است. بیشتر موارد این بیماری در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی و اختلال در سنتز هورمون‌های تیروئید اتفاق می‌افتد. هر نوزادی که متولد می‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با توجه به این‌که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تأثیر می‌گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم‌کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به‌سرعت شروع شود.
وی در ادامه به لزوم تشخیص به‌موقع این بیماری اشاره کرد و افزود: سال‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک است و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌توان از عوارض برگشت‌ناپذیر و غیرقابل‌جبران آن جلوگیری کرد و کم‌کاری مادرزادی تیروئید ۹۵ درصد موارد در بدو تولد، بدون علامت است و به‌ندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب‌آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می‌دهد.
دکتر سلمانی در ادامه گفت: با از بین رفتن زمان طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، سبب بروز اختلال توانایی‌های مغزی، بدنی و رشد قدی می‌شود، همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئید در ماه‌های اول تولد، باعث عقب‌ماندگی ذهنی کودک می‌شود و غربالگری نوزادان ازنظر ابتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر غربالگری نوزادان توسط کارشناسان دوره‌دیده در مرکز نمونه‌گیری هیپوتیروئیدی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام می‌شود و والدین بایستی در روز 3 تا 5 بعد از تولد برای انجام غربالگری از کف پای نوزاد خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 235204
کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *